Norske Skog Skogn lanserer matemballasje

27/09/2024

Norske Skog Skogn kan med stolthet annonsere at selskapets store ombyggingsprosjekt fra returpapir til ren trefiber gir nå konkrete resultater. Som en del av denne satsningen, lanserer Norske Skog Skogn et nytt emballasjeprodukt laget av 100% fersk trefiber. Produktet er sertifisert for direkte kontakt med mat og representerer en viktig milepæl i Norske Skog Skogns transformasjon mot bærekraftige løsninger.

"Lanseringen av dette nye emballasjeproduktet markerer et stort steg i vår bærekraftsstrategi og vår evne til å tilpasse oss markedets krav," sier Håvard Busklein, administrerende direktør i Norske Skog Skogn. "Bruken av ren, nordisk granfiber uten plast eller kjemikaliebelegg gir oss et konkurransefortrinn, særlig i et marked som stadig krever tryggere og mer miljøvennlige alternativer for matemballasje."

Det nye produktet har gjennomgått en omfattende sertifiserings- og analyseprosess ved et ledende laboratorium i Tyskland. Denne prosessen har sikret at produktet oppfyller de strengeste kravene for trygg bruk i direkte kontakt med matvarer, noe som gir kundene en ekstra trygghet om at emballasjen ikke inneholder skadelige stoffer.

Ved lanseringen har Norske Skog allerede sikret et årlig salgsvolum på over 50 millioner kroner og forventer en dobling av dette i løpet av de kommende månedene. Hovedmarkedet for det nye produktet er Europa, men Norske Skog ser også store muligheter i de voksende markedene i Asia.

Skiftet mot bruk av fersk trefiber er en direkte konsekvens av utfasingen av returpapir, som kan inneholde forurensinger uforenlig med strenge krav til papir i matkontakt. Ved å bruke frisk, nordisk granfiber, eliminerer Norske Skog risikoen for slike forurensinger, og kan dermed tilby et tryggere produkt til sine kunder.

Tradisjonelt papir for matemballasje er ofte belagt med plast eller andre kjemikalier for å sikre barriereegenskaper. Norske Skogs nye produkt er 100% plastfritt, uten belegg, og representerer dermed et viktig steg mot en mer miljøvennlig og bærekraftig fremtid.

Om Norske Skog Skogn

Norske Skog Skogn er en del av Norske Skog konsernet, en av verdens ledende produsenter av avis- og magasinpapir. Fabrikken på Skogn har en sentral rolle i konsernets omstilling mot bærekraftige produkter og løsninger for fremtidens behov. Norske Skog Skogn har en produksjonskapasitet på 500 000 tonn og 400 ansatte.